Summa sidvisningar

torsdag 26 januari 2012

Inte riktigt 100 ...

Lammningen har startat.
Jag var inte riktigt beredd.
Jag hade jobbat natt. Mao så var jag inte riktigt 100 ...

Jag kom ut i går morse och hittar två tackor med lamm och en rackare i ett hörne.
Jippie ...
Muttrar för mej själv om två tackor av rasen finull som har lyckats att skrapa ihop
3 lamm ... tillsammans.
Stänger in ena tackan som verkar att ha fått två. Lägger in lammet som låg i hörnet, i köket på värmning.
Stänger in den andra tackan som bara fick ett, eftersom den hade en galen tacka efter sig som ville ha hennes enda lamm.
Går in och tar hand om lammet på värmining, efter att ha fixat ensilage och vatten till tackorna som hade lammat.

Lammet i lådan tog sig fin-fint. Stod upp och krävde mat efter bara en timme.
Sondar den med lite mat för att jag skall veta säkert att den har en start i magen.
Sedan går jag och den  ut i ladugården för att visa "mjölkbaren". ;-)

När jag sedan står där på huk med den lille i rätt position, så inser jag att det inte finns någon mjölkbar.
Tackan som jag hade gett två till hade inte lammat över huvud taget. Skulle inte lamma på länge.

Suck ...

Tackan som jag skällt på för att hon bara fått en, hade fått tre och lyckats bli av med två till lammtjuvar.

Ibland är man inte riktigt 100 ....

Näpp, inte riktigt ...

Men det kan ju bara bli bättre!

På kvällen när jag hämtade sonen från kompisen så berättade jag att jag hur jag hade hittat lammen osv.
-... och så kom jag ut och skulle sätta lammet på spenen, så fanns det inget juver! sa jag.
-Men då var det ju inte hon som hade lammat. förklarar sonen lugnt.

Jag kanske skulle överlämna lammningen till den yngre generationen ...

Ja! Det ska jag!

Lammningen blev plötsligt inte lika jobbig. ;-)

2 kommentarer:

  1. Hohooo......hurra för nästa generation fårbönder!! :-)

    SvaraRadera