Summa sidvisningar

söndag 6 maj 2012

"Essungamodellen" *Stön*

Sonen skall börja i ny skola till hösten. Den lilla byskolan, där han trivs så bra, har bara upp till klass 3. Därefter är det den stora skolan nere i samhället som gäller.

Lilla Edets kommun har legat SIST på skolrankingen de sista tre åren och inte högt upp dessförinnan.

Så nu så skall dom införa "Essungamodellen". Det innebär att det kommer att bli 34 elever i sonens klass.
34 elever, två lärare och en resurs till en elev som kräver det. Det är inte meningen att klassen skall delas upp i flera rum eller i mindre grupper, utan det skall vara 34 elever.

Essungamodellen bygger på en modell där de valde att förbättra skolans resultat genom att ha fler pedagoger i varje klass. För att det inte skulle bli för dyrt så slog de då ihop klasser. Lärarna i Essunga blev väldigt taggade av det här och läste på eget bevåg specialpedagoglitteratur på fritiden. De gick med raska steg till jobbet och tog itu med dagen. Lärarna var de som initierade förändringen, kommunen var lyckliga iom att det inte skulle kosta mer pengar än vad det gjorde innan.
Essunga gick från sista plats upp till toppen på mindre än ett år. Eleverna blev jättemotiverade utav lärarnas motivation och lärarna gick dessutom in för att kraftigt höja motivationen.

Fine ...

Nu tar vi den andra sidan av myntet.

Lärarna i sonens klass har inte valt det här. De har varit tveksamma till om de klarar en sådan stor klass.
Det finns inte någon specialpedagog att tillfråga när det går snett, eftersom Lilla Edet har valt bort den tjänsten. i mitt tycke så är metoden inte bara den stora klassen med fler pedagoger som är modellen utan det är lärarnas motivation och energi som står för den största delen.

Man kan fundera hur det kommer att gå för de elever som är helt självgående. Kommer de någonsin att få prata med lärarna?

Hur kommer det att gå för de som behöver extra stöd? Kommer lärarna att räcka till?

Hur kommer ljudnivån att bli i klassen med 34 stycken som pratar, sjunger och visslar. Bord som flyttas, pennor som vässas och några som behöver gå ut och hämta något i väskan och en som behöver gå på toa.
Bänklock som smäller och tappas, suddgummit som faller och Vad-skall-vi göra-på-rasten pratet.

I fall en lärare inte kan komma, blir sjuk eller vabbar - tar dom in en vikarie då? Eller har dom redan en lärare, som får jobba ensam med 34 elever i några dagar?

När man sedan läser om Essungamodellens resultat några år senare så visar det sig att de har höjt betygen till barnen utan att ha någon riktig grund till det. På de Nationella proven så uppvisar barnen ett mediokert resultat som inte står i relation till deras betyg.

Det här känns inte så bra ...

Jag har satt upp ett möte med rektorn om drygt en vecka. Jag vill verkligen få en känsla om de kommer att fixa det här. Hur lokalerna ser ut och hur det går för de elever som är lite mer än andra.

Varför måste man hela tiden stå på barrikaderna och skrika så fort det gäller skolan. Varför kan det inte bara få vara okomplicerat och ha en stor portion med sunt förnuft inblandat. Varför skall kommunens ekonomiska siuation styra hur min sons liv kommer att te sig?

... en sak är i allafall HELT säker ...

Ifall min son kommer ha som yrke att jobba på något lager någonstans. Så är det för att han vill!
Inte för att han måste, för att skolan har sabbat hans utbildning!


AAARRRRGGGHHHH!


2 kommentarer:

  1. Usch vad jobbigt... Jag tror att storklass kan funka OM man har flera pedagoger och delar upp barnen i olika konstellationer under dagen. Vissa saker kan funka i storgrupp. Man kan t ex nivågruppera barnen och ge alla vad de behöver i sv och matte, man kan sära på barn som inte funkar ihop osv. Men att ha dem i en grupp hela tiden tror jag blir väldigt tufft...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst hade kanske små grupper varit bra. Men det finns barn som behöver ha dagen förutsägbar, som inte har varesig struktur eller arbetsminne att fixa när, var , hur. Då blir det strax kaos.

      Förra årets treor har det så här. Dom delas inte upp i smågrupper, nästan alls. Jag har hört från en mamma, som var nöjd, som inte var det från början. Å andra sidan så är hennes tös en självgående liten dam som har lätt för sig.

      Radera